top of page
Zoeken

MEEWIND 168

Bijgewerkt op: 21 jun. 2020

NAAR DODE HOND (4-7-2019)

Het was warempel niet voor het eerst dat Meewind op 4 juli 2019 Het Gooi opzocht. Deze lustwarande werd eerder door de Meewinden 3, 12, 16, 61, 70, 91, 138 en 155 aangedaan.

Volgens de Meewinddoctrine moeten tochten zoveel mogelijk van elkaar verschillen. In overbereisde regio’s wordt die opgave steeds moeilijker. Het begint ermee dat je het gebied telkens vanuit andere uitvalslocaties aanvalt. Je kunt met de trein vanuit Weesp, Hilversum of Naarden-Bussum opereren. Maar ook met eigen vervoer of bussen kun je begin- en eindpunten variëren. Verder zoek je steeds andere lunchplekken en fiets je dezelfde paden op verschillende tijdstippen in tegenover-gestelde richtingen. Het is bedrog, maar alles lijkt zo weer fris en nieuw.

Dit keer kozen wij voor Baarn als verstrekstation. Dat bereik je met een sprinter zonder toilet-ten die acht keer stopt voordat je na 42 minuten arriveert. Bij vrijwilligers achter de uitspaning De Generaal betrokken we negen prima fietsen met hoge sturen en bakken voorop voor de rugzakjes. Daarna monsterden we eerst de Naald, waarop Paleis Soesdijk uitkijkt, zodat Juliana als haar Benno erectieproblemen had, altijd kon zeggen: Kijk even naar de Naald.

De Naald van Waterloo dateert uit 1815 en werd opgericht om Willem Frederik (de latere koning Willem II) te eren vanwege het afslaan van de eerste aanval van de Fransen tijdens de Slag bij Waterloo. Het ronke-rige verhaal van moed en standvastigheid wordt op de vier kanten van de stenen zuil verteld in het Nederlands, Frans, Latijn en Duits. We fietsen naar het paleis, maar omdat dat door partytenten aan het zicht wordt onttrokken, slaan we rechtsaf het Baarnsche bos in. Ik probeer te vermijden dat we te veel langs autowegen fietsen en sla daarom een ander bos in richting Lage Vuursche om na de Marechausseekazerne (van de paleisbewakers) noordwaarts af te buigen richting Groeneveld. Vandaar over de Zandheuvelweg en onder A27 door richting De Witte Bergen.

Dan volgt – het is warm, ik zie meer korte broeken dan knie- of kuitbroeken – de helse klim over de Zuiderheide, waarna verkoeling volgt tussen de rietgedekte villa’s rond Sint Jans-kerkhof. Met een tunneltje gaan we onder de A1 door en fietsen langs het Rosa Spier-huis (ga daar nooit termineren!), korenvelden en het Singermuseum noordwaarts omhoog naar de Tafelberg. Daar valt goed te lunchen op een schaduwrijk terras. Voort gaat het, over de Tafelbergheide, langs het IJzerenveld en de Limitische Heide naar het Gooimeer.

Om kwart voor twee bereiken we de haven van Huizen waar de fietsboot Eemlijn al klaar ligt voor een ontspannen boottochtje over Gooimeer, Eemmeer en de rivier de Eem. Met de boot werd vroeger roodbont IJsselvee tussen weilanden heen en weer gevaren. En nu wij dus. Er is een man met een microfoon die met alle genoegen de meest wonderlijke dingen uitkraamt. We varen ook langs De Dode Hond, waar Martijn zijn kinderen vroeger heerlijk liet ravotten.

Na twee uur bereiken we Baarn, fietsen nog een stukje langs de Eem en draaien tot slot een pijlsnel rondje door het Cantonspark met zijn kassen, watervallen, bruggetjes, beelden en exotische bomen. In de Sprinter terug zitten we tegenover elkaar op klapstoeltjes, haaks op de rails.

Meewind 168 op donderdag 4 juli 2019

De equipe: Herman van Gunsteren, Patricia van Mierlo, Jan Schipper, Marja Schouten, Martijn Meijer, Hilde Visser, Alice Wiesman, Sjerry van Vlerken en uw tochtenmaker tevens razende reporter. Han de Vries kwam niet opdagen.

De Route: Baarn, Soestdijk, Amerpoort, Groeneveld, Zuiderheide, Laren, Blaricum, Tafelberg, IJzerenveld, Oud-Naarden, langs Gooimeer, Huizen (per boot over Eemmeer, Eemdijk en Eembrugge terug naar Baarn). Gefietst: (slechts 24 km).